HVO100 Diesel
- lepší spalovací vlastnosti oproti standardní naftě díky vysokému cetanovému číslu přes 70 jednotek
- vysoká oxidační stabilita nabízí dlouhodobé skladování
- snižuje riziko ředění motorového oleje
- vynikající nízkoteplotní vlastnosti umožňují spolehlivý provoz vozidla i v silných mrazech
- kompatibilní s většinou moderních dieselových motorů
- neomezeně mísitelné s běžnou naftou
Palivo na cestě k udržitelnosti
- vyráběno z obnovitelných surovin, jako jsou použité kuchyňské oleje, zbytkové materiály ze zpracování rostlinných olejů nebo odpadní živočišné tuky
- pomáhá výrazně snížit uhlíkovou stopu – od výroby až po spotřebu vykazuje až o 90 % nižší emise CO₂ ve srovnání s fosilní naftou
- nízký obsah aromátů, které negativně ovlivňují cetanové číslo a zvyšují kouřivost
- prakticky nulový obsah síry eliminuje emise oxidu siřičitého a zanášení filtrů pevných částic
- nižší emise škodlivin ve výfukových plynech oproti běžné naftě
Co Vás o palivu HVO100 Diesel může ještě zajímat?
Odpovídáme na vaše nejčastější dotazy
Tankování paliva HVO100 Diesel představuje jednoduchý způsob snížení emisí CO2 a dalších škodlivin v segmentu silniční dopravy.
Oproti běžné naftě nabízí lepší spalování, vynikající nízkoteplotní vlastnosti a delší skladovatelnost.
HVO100 Diesel je kompatibilní s většinou moderních dieselových motorů, což lze ověřit symbolem „XTL“ na krytu uzávěru palivové nádrže. Stejný symbol naleznete i na výdejním stojanu a pistoli dle normy ČSN EN 16942.
U ostatních vozidel doporučujeme možnost tankování HVO100 Diesel ověřit u výrobce.
HVO100 Diesel je moderní udržitelné palivo, jehož kvalitu upravuje norma ČSN EN 15940. Svými parametry s rezervou splňuje i jakostní požadavky normy ČSN EN 590 pro motorovou naftu s výjimkou hustoty.
Nižší hustota HVO100 Diesel oproti standardní naftě znamená menší energetický obsah na litr paliva, což signalizuje vyšší spotřebu. Díky vynikajícím spalovacím vlastnostem ho však moderní motory dokáží efektivně využít, a rozdíl ve spotřebě může být ve srovnání s běžnou naftou zanedbatelný.
Výroba HVO100 Diesel začíná odstraněním nečistot ze vstupních surovin. Následuje hydrorafinační proces, při němž se za vysoké teploty a tlaku z molekul olejů získává směs nasycených uhlovodíků, které jsou základní složkou motorové nafty. Vedlejším produktem tohoto procesu je mimo jiné propan, který lze využít pro výrobu bio LPG.
Dominantní složkou vzniklé směsi jsou lineární parafiny (n-alkany), které sice mají vysoké cetanové číslo, ale nevhodné nízkoteplotní vlastnosti. Proto je posledním krokem výroby izomerace - řízený proces, při kterém je požadovaná část lineárních parafinů přeměněna na rozvětvené parafiny (isoalkany). Výsledný produkt je poté možné používat i za velmi nízkých teplot, aniž by došlo ke snížení cetanového čísla.
Zkratka „HVO“ vychází z anglického „Hydrotreated Vegetable Oil“, což se do češtiny překládá jako „hydrogenovaný rostlinný olej“. Tento termín vznikl v době, kdy se pro výrobu HVO používaly výhradně rostlinné oleje. Dnes se však toto palivo vyrábí převážně z použitých a zbytkových surovin. Označení HVO je tedy nepřesné, nicméně v praxi natolik rozšířené, že se nadále používá pro obnovitelnou parafinickou naftu vyráběnou hydrorafinačním procesem.
Číslovka „100“ vyjadřuje jeho 100% čistotu bez příměsi běžné nafty.
Na trhu standardně používané označení „HVO100“ může evokovat podobnost se 100oktanovým benzínem. Proto jsme zvolili obchodní název HVO100 Diesel, který jednoznačně vyjadřuje, že jde o palivo určené pro vznětové (dieselové) motory.
